המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2011

ארכיון כתבות 2011

תאריך: 01/06/2011

בעקבות תלונות צרכנים נגד "יש תיירות" - המועצה לצרכנות פנתה לחברות האשראי: הפסיקו לחייב הלקוחות שלא קיבלו את התמורה או שהחברה הפסיקה דרך קבע לספק שירותי תיירות
 
במועצה לצרכנות הצטברו בחודש האחרון עשרות תלונות של צרכנים נגד  חברת התיירות "יש תיירות" בהן נמסר כי צרכנים שרכשו שירותי תיירות שונים – הפלגה, כרטיסי טיסה חבילות נופש –לא קבלו את התמורה. בחלק מהמקרים קיבלו הצרכנים הודעת  מייל מסוכן הנסיעות של החברה לגבי הפסקת פעילותה לכאורה. במקרים אחרים, ההפלגה בוטלה בשל טענה לבעיות בטיחות באנייה ובמקרה אחר ההפלגה הופסקה לאחר יומיים "עקב תקלה טכנית".

באחת התלונות מסרה   סוכנת הנסיעות שלחה להם  הודעת מייל מיום 12.5.11 כי "חברת "יש תיירות" עומדת על סף פשיטת רגל, ולכן לא תוכל  לכרטס את הכרטיסים ששולם עבורם, וכי "הטלפון של החברה נלקח ממני ולכן איני זמינה יותר בטלפון זה". גם מתלונה אחרת עולה כי החברה על סף פשיטת רגל, והטלפונים נלקחו מהסוכנים, וכי ניתן לפנות לחברת האשראי לעצירת תשלומים.

בימים האחרונים התקבלו במועצה לצרכנות פניות נוספות בהן נמסר כי המשרדים סגורים. צרכנים מלינים כי  חברות אשראי מסרבות לעצור תשלומים עתידיים בטענות שונות.  חברת אשראי אחת מסרה לצרכן כי אסור לה לבטל את העסקה, (למרות שאמצעי התקשורת עסקו בנושא ההפלגה שהופסקה לאחר יומיים). במקרה אחר חברת האשראי מסרה כי ביטול התשלום השני שטרם נגבה מותנה "בהכרזת החברה כפושטת רגל, ואם לא – לא תבוטל העסקה". חברת אשראי אחרת טענה כי "לא ניתן לבטל את העסקה בגלל שהתמורה ניתנה חלקית".
המועצה פנתה  לחברות האשראי בדרישה לכבד את בקשת הצרכנים ולעצור תשלומים עתידיים, בהתאם להוראות החוק.

לעמדת המועצה לצרכנות עם קבלת הודעת הלקוח על ביטול הנסיעה ובקשתו לעצירת התשלומים, על חברות האשראי לעצור כל תשלום עתידי, הן במקרה של ביטול מלא והן במקרה של ביטול חלקי, זאת בהתבסס על סעיף 10 בחוק כרטיסי חיוב הקובע כי "(א) הודיע לקוח למנפיק, בכתב, לגבי עסקה שנעשתה בינו לבין ספק באמצעות כרטיס אשראי, כי מתקיימים שניים אלה, יפסיק המנפיק לחייב את הלקוח בשל אותה עסקה, במועד קבלת ההודעה: (1)הנכס שנרכש בעסקה לא סופק אף שחלף מועד ההספקה שעליו הוסכם בין הלקוח לבין הספק, ואם מועד ההספקה כאמור טרם חלף – הספק הפסיק, דרך קבע, לספק נכסים מסוגו של הנכס שנרכש בעסקה; (2) הלקוח ביטל את העסקה.
 
לעמדת המועצה לצרכנות  על רקע הפסקת פעילותה של "יש תיירות"  וסגירת משרדיה, על חברות האשראי להפסיק לחייב את לקוחות החברה שלא קיבלו את השירותים שהזמינו .
במקרים בהם ההפלגה החלה אך הופסקה לאחר יומיים, לעמדת המועצה לצרכנות , הצרכנים קיבלו שירות שונה באורח מוחלט מזה שנרכש, (הזמינו חבילת נופש לשבוע וקיבלו יומיים בלבד), באופן ההופך אותו לחסר ערך מבחינה אובייקטיבית. לכן, מדובר בכישלון תמורה מלא  המקנה ללקוח את ההגנה שבסעיף 10(א) לעיל.
 
מנכ"ל המועצה  לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "סירובן של חברות האשראי לעצור תשלומים עתידיים כשהדין מאפשר זאת, מעלה חשש להפרת הוראות חוק כרטיסי החיוב, והמועצה לצרכנות תפעל למיצוי זכויותיהם של המתלוננים בכל האמצעים החוקים הנדרשים" .
מנכ"ל המועצה מוסיף כי עיקרון זה בהגנה מיוחדת שניתנה לציבור בחוק כרטיסי החיוב, המחייב את חברות האשראי לחדול מלחייב את הצרכן בין היתר מיד כאשר הלקוח מודיע לו שהשירות עבורו שילם לא סופק או כי ברור שלא יסופק כי החברה הפסיקה לפעול.